Για ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
---------------------------------------
Από τον Άγγελο Πετρουλάκη
---------------------------------------
Ρόζι Γουόλς:
Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Υπάρχουν
μυθιστορήματα που ξεχωρίζουν για το ύφος τής γραφής τους. Άλλα που διακρίνονται για
την προσπάθεια του συγγραφέα να διατηρεί με συνεχείς ανατροπές το ενδιαφέρον
τού αναγνώστη. Το «Ο άνδρας που δεν τηλεφώνησε» ξεχωρίζει για το θέμα τής
μυθοπλασίας. Όπως, επίσης, και για το πώς προχωρά η εξέλιξη της μυθοπλασίας για
να φτάσει στο όντως λυτρωτικό τέλος.
Αφορά μια γυναίκα και έναν
άντρα που αν και άγνωστοι μεταξύ τους, δένονται από ένα κοινό ολόπικρο
παρελθόν. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι αυτό ανήκει στα σκληρά παιγνίδια που
επιφυλάσσει η ζωή.
Η αφήγηση χρησιμοποιεί το α΄
πρόσωπο. Στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι αφήγηση της γυναίκας. Τα κενά, τα
συμπληρώνει η αφήγηση του άντρα. Αφορούν γεγονότα που γνωρίζει μόνο ο ίδιος. Η
επιλογή του α΄ προσώπου προσδίδει μια αμεσότητα ιδιαίτερα γλαφυρή.
Και οι δυο αφηγήσεις
ακολουθούν μια γραμμική στρατηγική, που όμως διακόπτεται από ανακλήσεις
αναμνήσεων της παιδικής ηλικίας, αλλά και επιστροφές στην καθημερινότητα των
προσώπων που κινούνται γύρω από τους κύριους άξονες. Έτσι, ο αναγνώστης,
γίνεται μάρτυρας της ζωής τυπικών εγγλέζικων οικογενειών, αλλά και Αμερικανών,
αφού το μυθιστόρημα κινείται και στις δυο χώρες.
Η γνωριμία
τους είναι τυχαία. Εκείνη έχει επιστρέψει για λίγο στη γενέτειρά της στην Αγγλία, από το
Λος Άντζελες, όπου κατοικεί. Εκείνος ζει την απλότητα της ζωής στον γενέθλιο
τόπο του, με μια ιδιαίτερη ωριμότητα, που την εντυπωσιάζει. Ο έρωτας που
δημιουργείται μεταξύ τους έχει μια γόνιμη πορεία επτά ημερών. Θα χωριστούν προσωρινά,
με την υπόσχεση να βρεθούν και πάλι, αφού η διαπίστωση ότι είναι πλασμένοι ο
ένας για τον άλλον, είναι κοινή.
Όμως, όχι. Ο άντρας, ο Έντι,
δεν θα κρατήσει την υπόσχεσή του. Θα γίνει άφαντος. Και η γυναίκα, η Σάρα, θ’
αρχίσει την απεγνωσμένη αναζήτησή του.
Στο σημείο αυτό, την
μυθοπλασία αναλαμβάνει η δημιουργική γραφή. Με όχημα την ευρηματικότητα, η
συγγραφέας στήνει βήμα με βήμα μια ιστορία που αφορά το παρελθόν τών
πρωταγωνιστών.
Ποια είναι η
Σάρα; Ποια
η οικογένειά της; Ποιος ο πρώην σύζυγός της; Ποιοι οι φίλοι της και ποιες οι
ζωές τους; Μαζί με το δικό της παρελθόν, ξεδιπλώνεται και το παρελθόν πολλών
ανθρώπων. Και κάπου, 19 χρόνια πριν την εβδομάδα τού έρωτα, που ζει με τον
Έντι, το παρελθόν της συναντιέται με το δικό του. Σε μια πολύ άσχημη στιγμή και
για τους δύο, ένα μοιραίο γεγονός, είναι αυτό που θα τους χωρίζει ισόβια.
Εκείνη είναι μια «γυναίκα
που ίδρυσε μια περίβλεπτη φιλανθρωπική οργάνωση, που πέρασε χρόνια παντρεμένη
με τον τυπικό Αμερικανό σύζυγο», Είναι «η γυναίκα που ταξίδευε σε όλο
τον κόσμο δίνοντας ομιλίες σε τόσα συνέδρια…».
Κατά την
εξέλιξη του μύθου, που σε κάποια σημεία προσεγγίζει γραφή αστυνομικού
μυθιστορήματος, εμφανίζεται σε διάφορα σημεία τής αφήγησης, ένα τροχαίο
ατύχημα, που έχει συμβεί δεκαεννιά χρόνια πριν, όταν η Σάρα ήταν μόλις δεκάξι
χρονών. Η δικαιοσύνη δεν καταλόγισε καμιά ευθύνη για τη Σάρα, σ’ εκείνο το
ατύχημα, αλλά η ζωή της είχε γίνει ανυπόφορη στον τόπο της. Σ’ εκείνο το
ατύχημα οφείλεται και η φυγή της στο Λος Άντζελες, αλλά και η υιοθέτηση ενός
νέου επωνύμου, αυτό του συζύγου της. Η επιστροφή της δεκαεννιά χρόνια μετά,
γίνεται με αυτό το νέο επώνυμο. Το ίδιο ατύχημα γίνεται αιτία για να αλλάξει
και ο Έντι το δικό του επώνυμο. Για να φτάσουν στην αλήθεια θα πρέπει να
επιστρέψουν στα παλιά τους, πραγματικά ονόματα. Θα φτάσουν;
Η δύναμη της
δημιουργικής γραφής απαλλάσσει την μυθοπλασία από τους κινδύνους να
παρεκκλίνει σε ανούσιους συναισθηματισμούς, με αποτέλεσμα η συγγραφέας να
συνθέτει ένα μεστό κείμενο, ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Παράλληλα σμιλεύει φράση τη
φράση ένα λυτρωτικό τέλος, έτσι ώστε ο αναγνώστης να βγει κερδισμένος με την
ανάγνωση του μυθιστορήματος. Μια νέα ζωή, που γεννιέται, είναι το μήνυμα που
κυριαρχεί και που βάζει τέλος σ’ ένα χάσμα δεκαεννιά ετών.
Το αποτύπωμα
της αγάπης αποδεικνύεται ιδιαίτερα ισχυρό για να κλείσει πληγές και να
προσφέρει την ελπίδα στους πρωταγωνιστές.
Παρουσίασα
στον αναγνώστη τόσα, όσα δεν θα του στερήσουν την απόλαυση της πλοκής και την
ανακάλυψη του μύθου.
Αγιόκαμπος Λάρισας, 9 - 7 - 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου