Breaking News

Από την αγιογραφία τών Παθών...



                              "Υμείς δε αυτόν εποιήσατε σπήλαιον ληστών..."


           

Ίσως χρειάζεται ένας επανεκχριστιανισμός. 
Ίσως, να χρειάζονται άνθρωποι που, ζώντας με απόλυτο πάθος την αιώνια αλήθεια τού Ευαγγελίου, να μας την ξαναπροφέρουν με νέα, σύγχρονα λόγια, με τη διάλεκτο της εποχής, αλλά και με σεμνότητα και πνευματικό μέτρο.  
Χρειάζεται η Εκκλησία να ξανασυνομιλήσει με την εποχή και να την πείσει για την αυθεντία της, για τη μοναδικότητά της, για τη δύναμή της ν’ αποκριθεί, μόνο αυτή, στις νέες αγωνίες που αυλακώνουν σπαραχτικά τις σύγχρονες συνειδήσεις.
Η Κυριακή τών Βαΐων με την εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό, είναι ημέρα που δείχνει τον δρόμο στις σχέσεις Εκκλησίας και κοινωνίας. Αρκεί να υπάρξει η γενναιότητα για μια νέα πορεία, με κέντρο τον Άνθρωπο και τη σύγχυση που βιώνει.



           Η είσοδος του Ιησού στα Ιεροσόλυμα και η απόλυτα συμβολική επίσκεψή του στον Ναό, με το γνωστό επεισόδιο της εκδίωξης των εμπόρων, καθώς και την ομιλία τού Χριστού με επίκεντρο την υποκρισία και τη ματαιότητα του υλικού πλούτου, γίνεται αντικείμενο ιστόρησης στη Βυζαντινή Αγιογραφία.
 «…και εισελθών ο Ιησούς εις το ιερόν ήρξατο εκβάλλειν τους πωλούντας και τους αγοράζοντας εν τω ιερώ, και τας τραπέζας των κολλυβιστών και τας καθέδρας των πωλούντων τας περιστεράς κατέστρεψε, και ουκ ήφιεν ίνα τις διενέγκη σκεύος δια του ιερού, και εδίδασκε λέγων αυτοίς ού γέγραπται ότι ο οίκος μου οίκος προσευχής κληθήσεται πάσι τοις έθνεσιν; Υμείς δε αυτόν εποιήσατε σπήλαιον ληστών» (Κατά Μάρκον, ια΄, 15-19)
 
 «Η έξωση των εμπόρων από τον ναό», Κυριάκος Κάσσης, 1971

Αξιοσημείωτη είναι η κοσμική έκφραση του διωγμού τών εμπόρων από τον Ιησού,
από τον λάκωνα ζωγράφο Κυριάκο Κάσση,
που οι ειδικοί της Τέχνης χαρακτηρίζουν το ύφος του ως «μεγαλόσχημο ναΐφ».
-----------------------

«Ο διωγμός των εμπόρων από τον ναό» Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Ελ Γκρέκο
 (Πριν το 1570) Λεπτομέρεια, Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον.
Η περίφημη μεταφορά τής σκηνής από το Ευαγγέλιο του Ιωάννη.
Το κόκκινο ένδυμα του Ιησού κυριαρχεί χρωματικά σ’ ολόκληρη τη σύνθεση.
Το θέμα τού Διωγμού αποδείχτηκε πολύ προσφιλές στον Ελ Γκρέκο,
αφού σώζονται έξι αυθεντικές παραλλαγές του.

----------------------------------------------- 

Δεν υπάρχουν σχόλια